maandag 27 april 2009

Trail La Bouillonnante door Tony

Beste sportvrienden, Ja hier ben ik terug na weer een avontuur. Deze keer ben ik de zwaarste trail in België eens gaan lopen. Samen met Erwin en Fille zijn we gestart in de regen in het kasteel van Bouillon en naar het zeggen zouden we het parcours in de andere richting lopen als vorig jaar. Dat wil dan wel zeggen dat het zwaarste laatst zou komen, had voor de wedstrijd al wat info verzameld bij Wim, een neef van mij, die véél ervaring heeft in alles wat trail en survival is en ook aan de start stond. Verloop van den trail: de eerste 12 km redelijk rustig, een paar beklimmingen en afdalingen (zoals je ze op de kluis niet hebt maar we waren verwittigd). Na 12 km hadden we de eerste bevoorrading en ook de splitsing 24-50km. Erwin ging rechtsaf voor de 24 km, wij linksaf voor de 50 km. Als eerste kregen we een beklimming die zo een 15 min duurde en waar precies geen einde aan kwam. Op deze beklimming heb ik Fille laten lopen. (Ik dacht : het is nog zo ver en ik wist ongeveer wat nog moest komen !)Na nog eens 13 km op en neer te hebben gelopen terug een bevoorrading (km 25) met alles erop en eraan. Mijn achterstand op Fille bedroeg toen ongeveer 10 min. Wat je allemaal meemaakt tussen de bevoorradingen is niet te beschrijven. Ze lopen op een paadje en plots een pijl links het bos in voor een beklimming op handen en voeten. Klimmen van boom tot boom. Na 15 min klimmen, dat je kuiten bijna ontploffen, kom je boven en mag je een single track naar beneden dat bijna niet te doen is wegens modder, stenen, boomwortels en vallende deelnemers! Volgende ravi (km 36) terug op de brug waar we de eerste bevoorrading hadden. Fien en de kids stonden, zoals op alle punten waar ze ons konden zien, op wacht met de melding dat ik nog altijd 10 min achterstand had op de Fille, dus nog goed bezig. Op deze post stonden ondertussen ook Erwin en Valerie (na zijn eigen wedstrijd in de auto gespurt om mij verder te komen aanmoedigen!) Van Erwin kreeg ik de melding dat het ergste nog moest komen ! Mij kennende, in plaats van de moed te laten zakken, kwam ik er weer door. Nu kwam het stuk dat Erwin had moeten doen op de 24 km dus hij wist goed waar hij het over had. We liepen het brugje over en moesten dan rechts 200 m lopen, dan links den bos omhoog tussen de rotsen waar we de ladders op en af mochten klimmen. Iets wat ik weer plezant vind. Hier kon je je dikke kuiten en billen wel goed gebruiken. Bij de volgende bevoorrading stond een bordje dat we nog 6 km te gaan hadden. Blij om dat te zien staan, maar dan moet je niet denken dat het gedaan was. Het is altijd op en neer en als je naar beneden loopt, zijn het van die lange afdalingen waar je billen van kapot gaan. Met al de modder op de paden was het wel best dat je trailschoenen aan had.Met in de laatste 3 km nog een nog een uitsmijter van beklimming en afdaling zag je de vallei van bouillon met het kasteel op de top. De brug over en nog de beklimming naar het kasteel waar alle trailers die al zijn aangekomen staan te roepen naar iedereen en dan moe maar voldaan de tent in en aankomst over! Fille groet mij als ik boven kom aan het kasteel en hij ziet er ook best nog goed uit. Onze trainingen op de kluis zijn wel goed geweest beseffen we nu meer dan ooit, anders denk ik niet dat je hier de finish haalt.
Heb na de aankomst met nog wat trailers staan praten en ze hadden dit hier nog nooit meegemaakt zo een zwaar parcours. 2009 was de zwaarste editie die er al was geweest is wegens de regen en de moeilijkheid van het parcours. Indien je eens echt zotte dingen wil doen moet je zeker eens komen meedoen. Ik wil ook nog mijn vrouw en kindjes, Valerie en Erwin voor de laatste info en de familie van Fille bedanken voor het supporteren en de morele steun, je kan dat wel eens gebruiken onderweg. Nog enkele weetjes: aantal gelopen kilometers: 53. Eind tijden Fille: 7u04 en Tony: 7u12. Hoogte meters: 2500. Gemiddelde hartslag: 153 en kalorieverbruik: 6530. Erwin behaalde een tijd van 4u01 op de 24 km.
Groetjes Tony
Nog verslagen van trail-run-zotten op:
http://ultrasport.skynetblogs.be/post/6930174/bouillonnante
http://sports-and-stuff.skynetblogs.be/
http://runtodream.web-log.nl/runtodream/